onsdag 26. juni 2013

Hvor skal jeg begynne?

Hei på deg.

Jeg er ikke helt sikker på hvor jeg skal begynne å fotelle min historie, men jeg får prøve også får vi se hvordan dette går.

Noen tror kanskje at hvis du har MS så er det noe du på en måte har visst og at du har vært mye syk i løpet av livet. For meg så har det ikke vært sånn. Jeg har så klart hatt influensa og sånt som alle andre, men aldri vært innlagt på sykehus. I fjor ble jeg plutselig veldig dårlig. Jeg og min mann var på besøk hos ett vennepar en helg og jeg fikk en ekkel dott i øret som ikke ville gå vekk. Etter noen minutter fikk jeg prikking i ansiktet og ble kvalm. Vi dro hjem og ringte til legevakten, der sa de at utifra hvilke symptomer vi beskrev mente de at det var en ørevoks propp i øret så vi måtte skylle øret så ville det gå over.

Vi gjorde som de sa uten at det hjalp. Om natten ble jeg kjempe svimmel og kastet opp. Vi dro på legevakten dagen etter hvor en lege sa jeg hadde mellom-øre betennelse og ga meg resept på noe øredråper. Jeg lå i sengen og kastet opp tre dager i strekk og når jeg lukket øynene føltes det ut som om hele verden snurret. Det var skikkelig gale, jeg klarte ikke å gå selv og trengte hjelp til det meste. Energi hadde jeg ikke så stort sett sov jeg.

Øredråpene virket ikke og vi gikk til fastlegen min på mandagen. Jeg var da så dårlig at jeg måtte ligge, og kastet opp ganske mye. Legen min ringte til Haukeland sykehus hvor de dagen etter tok meg inn til en øre-nese -hals spesialist. Der fikk jeg diagnosen virus på balansenerven og fikk medisiner mot dette. Det tok lang tid før jeg ble frisk og selv om oppkast og svimmelhet gikk over hadde jeg prikking og manglet følelse i høyre halvdel av ansiktet. På grunn av dette ville legen på Haukeland at jeg skulle ta MR for å utelukke andre sykdommer.

Etter noen måneder med venting var det endelig klart for å ta MR. Dette er noe jeg ikke hadde gjort før så jeg gruet meg veldig. Jeg har tidligere vært med min mann på en slik undersøkelse og syntes det så veldig trangt ut inni maskinen. Undersøkelsen gikk fint og jeg reiste hjem for å vente på svar. Etter noen uker fikk jeg brev om at de hadde funnet noen uregelmessige endringer på MR-bildene så de ville jeg skulle ta en ny.

Jeg tok MR undersøkelsen hos en klinikk som samarbeider med Haukeland sykehus for å slippe så lang ventetid. Denne gangen tok jeg MR med og uten kontrast. Igjen gikk undersøkelsen fint, selv om det er litt rart å vite at de tar bilder av hjernen din.

Etter noen nye uker så fikk jeg telefon av legen om at de mistenkte at jeg hadde MS, og at jeg måtte ta en spinalprøve for at de skulle få ett klarere svar. Så var det på an igjen med venting for å få time på sykehuset for å ta spinalprøve.

Jeg tok siste runde med MR bildene i februar, og 16.mai fikk jeg time for å ta spinalprøve. Så ventingen fra mars da legen ringte og sa det kunne være MS til mai der jeg ikke visste hva som var galt med meg var veldig tungt og føltes som en hel evighet.

Hvordan det gikk videre kommer jeg tilbake til i neste innlegg. Hvis du ha noen spørsmål eller tanker så legg gjerne igjen en kommentar.
Rebecca

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar