torsdag 10. april 2014

Medisiner eller ikke ?

Hei på deg!

Nå har jeg gått mange runder med meg selv og vært veldig frem og tilbake igjen. Først fordi jeg ikke var sikker på hvilke valg jeg ville ta, men så fordi jeg ikke var sikker på om jeg ville skrive om det i bloggen min.. Men, etter mye om og men har jeg funnet ut at jeg vil dele litt med dere..

Hvis du har lest hele bloggen så vet du at jeg begynte på bremsemedisinen extavia i fjor, og at jeg egentlig var ganske fornøyd med den medisinen.. Men, etterhvert så kom bivirkningene som bare juling og gjorde meg skikkelig dårlig. Først tenkte jeg at det kom til å gå over, og at jeg ikke brydde meg noe særlig om det. Men, så feil tok jeg altså.

Nå har jeg sluttet på medisinene mine i samråd med MS lege og MS sykepleier. Etter at jeg sluttet på de så merker jeg hvor mye dagene mine ble styrt av medisinene! Hele dagen på medisindagen så tenkte jeg på at jeg måtte huske å ta medisinene og gruet meg veldig siden det gjorte så vondt den siste tiden. Jeg ble trøtt og sliten av å tenke på det hele tiden, og var til slutt så innstilt på at jeg ble dårlig av de at jeg ikke orket å prøve å ikke bli dårlig en gang.

Nå har jeg vært uten medisinene noen uker, og jeg kjenner at jeg er begynt å føle meg som meg selv igjen. Jeg har ikke noe som begrenser meg i hverdagen på samme måte som når jeg gikk på medisinene. Jeg føler at jeg kan være mer spontan og ikke trenger å planlegge så mye som når jeg tok medisiner. Det er ikke bare på grunn av bivirkningene jeg sluttet, men det får vi ta en annen gang. For meg har det vært en lettelse og gjort hverdagen min mye enklere, men jeg vil ikke anbefale noen å bare slutte på medisinene fordi de ikke vil ta de lengre. Jeg var å snakket med både legen og sykepleieren min om det, og det bør også alle andre gjøre. Nå er det snart ett år siden jeg fikk diagnosen, over ett år siden jeg har vært syk og jeg har ikke hatt noen symptomer siden den gang.

Men, om jeg hadde fått spørsmål om å prøve extavia igjen om ett års tid, så kan det være jeg hadde gjort det. Og, jeg angrer ikke på at jeg holdt ut med medisinen så lenge som jeg gjorde. Det kan jo være at det hadde blitt bedre hvis jeg hadde holdt ut litt lengre. Så jeg anbefaler ingen å slutte eller å takke nei til extavia på grunn av det jeg skriver i bloggen. Vet om andre som har hatt veldig god effekt og nesten ingen bivirkninger.

Håper du får en flott dag !
Rebecca

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar