lørdag 3. januar 2015

De første 18 ukene

Hei på deg

Før jeg visste jeg var gravid så har jeg alltid tenkt at jeg skal være frisk i svangerskapet. Jeg har jo lest og hørt om mange plager man kan få, men jeg har egentlig aldri sett for meg at jeg skulle bli sykemeldt og ikke holde meg frisk! Det å være gravid er jo for de fleste ren lykke! Men, så feil kunne jeg altså ta.

Så langt har alt vært veldig opp og ned. Noen dager føler jeg meg helt topp og klar for det meste, men neste dag så er jeg så slapp og sliten at jeg bare må sove i mange mange timer. Nå mener jeg den fysiske delen av graviditeten, hormonene er en helt annen historie!

Da jeg begynte på nye medisiner i september så kastet jeg opp mye og var generelt sett veldig dårlig hele tiden. Men, de er nok fordi babyen ikke likte at jeg tok medisiner, så det gikk i stor grad over når jeg fant ut jeg var gravid og sluttet på de. Jeg har vært ganske heldig i forhold til MSen så langt. Ingen anfall eller tydelige tegn på sykdommen! Det jeg merker mest til er fatiuge, som for meg viser seg ved ekstrem trøtthet. Trøtthet er noe mange gravide også opplever, så denne blandingen gjorde at jeg følte jeg var helt tom for energi.

Jeg gikk på jobb, kom hjem og sov. Spiste middag og sov. Det var det jeg hadde energi til. Det er en helt grusom følelse! Det optimale for at jeg skulle føle meg uthvilt var ca16 timer på puten! Hvis jeg fikk sove i 12 timer så føltes det bare helt ok. Heldigvis har jeg nå kommet inn i en rytme som passer for meg og kroppen min. Etter å ha vært sykemeldt 100% en stund er jeg nå 50% sykemeldt. Dette passer meg og kroppen min veldig fint. Da går jeg på jobb, og når jeg kommer hjem så er jeg så klart kjempe sliten. Men, jeg klarer å fungere. Jeg kan for eksempel lage middag eller rydde litt før jeg kjenner at jeg bare må sove. Så hvis det holder seg stabilt nå så håper jeg at jeg i alle-fall kan jobbe litt frem til jeg må ut i permisjon.

Utenom trøtthet og kvalme så har jeg hatt veldig dårlig matlyst frem til ca uke 16. Så jeg har vært litt omvendt gravid og gått ned en del i vekt. Men, side jeg i utgangspunktet er noen kilo for mye så har jeg fått beskjed om at det ikke er noe jeg trenger å bekymre meg over. Den lille i magen tar den næringen den trenger selv om jeg har spist lite.

Håper du har en fin helg!
Rebecca

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar